En tiedä onko minut vai muut kasvatettu kieroon, mutten käsitä tätä ulkonäköön liittyvää vimmaa mikä kaikkia näyttäisi vaivaavan. Joka paikassa karpataan, treenataan, muokataan, puunataan ja tupsutetaan. Kyllähän nyt on käytettävä korkkareita, jottei näyttäisi persjalkaiselta menninkäiseltä, täytyy korostaa vyötäröä, silmiä, huulia, daisareita ja persettä. Toiminta ei varsinaisesti tähtää henkiseen hyvinvointiin, vaan siihen että näyttäisimme hyvinvoivilta ja mahdollisimman virheettömiltä. Olen itsekin alistunut siihen ajatukseen, että minussa on suoranaisia virheitä. On selän mittaan nähden liian lyhyet jalat, masua liikaa, persettä liian vähän ja daisoja liikaa. En vaan jaksa pitää noita minään valtavina murheina, sehän on vaan ulkonäköä, sisinhän merkitsee eniten! Eikö niin? No vi**u ei.

Olen ajatellut, että paketti toki kertoo sisuksesta, mutta paketti ei ole yhtä kuin itse sisus. Sillä voi kyllä kusettaa itseään ja joskus muitakin, mutta oikeasti kuorta se vaan on. Naamio jopa. Sanoin tänään työkaverille, että arvostan enemmän ihmistä joka on käynyt kymmenen vuotta psykoterapiassa kuin sitä joka on kymmenen vuotta treenannut punttisalilla, koska ensiksi mainittu on tehnyt ihan oikeasti töitä itsensä kanssa. Vähän kärjistettyä ehkä...mutta siinä on ajatusta. Ihmisillä ei ole mitään kosketusta itseensä ja helposti kaikki ulkoiset asiat ajavat "henkisten" edelle. Tai en mä tiedä eikö muita ihmisiä yhtään vaivaa typeryyksien toistaminen. Tuntuu ettei kellään ole pienintäkään analysoimisen tarvetta, kunhan vaan paahdetaan eteenpäin.

Ajatus oli se, että haluaisin tehdä asioita oikeista syistä. Olen antanut syöttää itselleni joukon täysin epämääräisiä syitä: esimerkiksi käsite rantakunto on ihan hornasta. Mun mielestä treenaaminen ulkonäön vuoksi on sama kuin kiipeäisi perse edellä puuhun. Jos itsetunto vaatii timmiä lihaa jotta voi nauttia vähissä vaatteissa kekkaloinnista, parantuuko itsetunto siitä että hankkii itsensä hyvään kuntoon? Ei, sehän on vain silmänlumetta, periksi antamista. Sille itsetunnolle pitää tehdä jotain, koska sehän siinä viallinen osa on. Toisaalta tällä logiikalla mun pitäisi olla joku pirun leijonakuningas, sillä olen kekkaloinut usean kesän hyllyvänä hylkeenä...nooh, tämä vaatii vähän hiomista. Niin kuin itse kukin.